Hoe vaak erger je je op een dag? We hebben deze vraag de afgelopen jaren aan duizenden mensen gesteld. De overgrote meerderheid geeft in eerste instantie een aantal aan, dat ergens tussen ‘enkele’ en ‘een paar dozijn’ ligt. Tot er echt geteld en geturfd wordt. Dan schieten de aantallen ineens de lucht in, vaak tot schrik van de tellers en turvers. Jaren geleden lazen we eens in een artikel dat de Universiteit van New York had uitgevogeld dat het gemiddeld aantal ergernissen (grote en kleine) in de Westerse wereld ligt op 160. Per dag. Bij 8 uur slaap zijn dat er 10 per uur. Oftewel: om de 6 minuten. Sommige ergernissen duren kort, andere langer, maar vaststaat dat ze allemaal leiden tot energieverlies. Doodvermoeiend dus!

Wat is een ergernis eigenlijk? Simpel gezegd: boosheid als gevolg van een botsing met een van je eigen meningen. Niets meer en niets minder. Wordt deze veroorzaakt door een ander? Nee. De ander doet of zegt gewoon iets. Jij geeft er waarde aan en VINDT er iets van. Je keurt het af. En DAT veroorzaakt de ergernis. Volautomatisch. En dit heeft weer te maken met het feit dat we bijna al onze reacties, meer dan 95%, volautomatisch geven. Iets botst met je mening en BAM! De boosheid is alweer een feit.

Hoewel het soms natuurlijk gewoon lekker is om je even te ergeren, hoeft het natuurlijk niet. Het is een keuze. Jouw keuze. Het goede nieuws is dit: je kunt het afleren om je te ergeren. Hoe? Door iets anders aan te leren.

Zie een ergernis als een wekker. Je boosheid is daarbij het alarm dat afgaat om aan te geven dat je last hebt van een mening. En dat je je automatische piloot even uit moet zetten om jezelf een paar vragen te stellen.

  1. Van welke mening heb ik last? (Meestal volgt er nu iets dat begint met ‘Je hoort niet te… of je mag niet…’)
  2. Helpt deze mening mij in mijn relatie met de ander? (Dit is bijna altijd een retorische vraag waarbij het antwoord NEE is)
  3. Kan ik deze mening ook loslaten? (Als daar het antwoord JA op is, heb je veel gewonnen. Je hebt een kwelgeest ontslagen!)
  4. Is de ander hiermee ontschuldigd? (Is het antwoord JA? Complimenteer jezelf dan, je bent zojuist een begripvoller mens geworden. Met als beloning: minder ergernis, meer ontspanning!